11401454_1589821477972582_8037624999482188013_n

Добродомов: Державне фінансування послабить залежність партій від олігархів

Щоб партії перестали бути «комерційними проектами» окремих осіб, уже з 2017 року в Україні може почати діяти державне фінансування політ сил. Водночас розмір приватних внесків у партійні та передвиборчі фонди буде чітко обмежено.

Про деталі законопроекту Про державне фінансування партій, прийнятого ВРУ 16 липня у першому читанні, розповів його співавтор, народний депутат України, секретар Антикорупційного бюро Дмитро Добродомов.

Як наголосив нардеп, над законопроектом робоча група, до якої увійшли представники одразу кількох парламентських комітетів, активно працювала від початку весни, адже державне фінансування партій – це один із пунктів і Коаліційної угоди і угоди про Асоціацію з ЄС. Врешті більшість запропонованих норм повністю відповідають європейській практиці.

Отож фінансування із державного бюджету стосуватиметься передусім статутної діяльності партій та часткової компенсації витрат на агітацію перед виборами. Відтак це забезпечить партіям можливість вести активну діяльність і у міжвиборчий період .

Державне фінансування отримуватимуть лише ті партії, що, за результатами останніх виборів народних депутатів України, отримали не менше 3% голосів виборців на свою підтримку.

Обсяг коштів на фінансування партій визначатимуться за чіткою формулою: 1% мінімальної заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року виділення коштів Держбюджету, помножений на кількість виборців станом на момент закінчення голосування на останніх чергових або позачергових виборах народних депутатів України.  Очевидно, що більше фінансування отримуватимуть ті сили, які мають найбільшу підтримку у виборців.

Право на відшкодування витрат на передвиборчу агітацію матимуть лише ті партії, які змогли здолати виборчий бар’єр.

Водночас, щоб зменшити залежність партій від приватного фінансування, автори законопроекту пропонують впровадити чітке обмеження розмірів внесків (а законопроект передбачає і чітке визначення цього поняття) від юридичних і фізичних осіб.

«Наразі  чинне законодавство України взагалі не зобов’язує політичні партії щорічно звітувати про свої доходи і видатки,  майно. Так, є вимога щорічно оприлюднювати фінансові звіти, втім жодної відповідальності за її невиконання не передбачається. Відтак на практиці більшість партій або взагалі ігнорують звітування, або ж надають лише дуже загальну інформацію. Така закритість – велике поле для корупційних схем», – коментує Добродомов.

Відтак ще один важливий момент законопроекту – обовʼязкове, детальне і відкрите звітування партій про свої доходи, витрати, майно, джерела фінансування і у виборчий період і в період між виборами

За словами нардепа, цільове використанням державних коштів, процес звітування партіями ретельно контролюватимуться. Зокрема головним контролером має стати Національне агентство з питань запобігання корупції.  За порушення законодавства щодо фінансування партій передбачається як адміністративна, так і кримінальна відповідальність.

«Наразі українське законодавство, – одне із небагатьох в Європі, яке не передбачає щорічного державного фінансування партій. Також не встановлено будь-яких обмежень щодо розміру внесків, які можуть бути отримані політичними партіями. Це створює всі умови для фінансування партій обмеженим колом осіб та ставить партії у залежність від приватного фінансування. Понад те, інформація, хто і в яких розмірах фінансує політичні партії – таємниця за сімома печатками. Натомість наш законопроект пропонує повну відкритість і прозорість, істотно зменшить корупційну складову в українській політиці, послабить залежність партій від олігархів», – наголосив Добродомов.