Гаражні схеми: гроші за послуги чи комунальна афера

Придбав автомобіль – маєш клопіт, бо мусиш подбати про гараж. Кількість автомобілістів з кожним роком невпинно зростає. У Вінниці зараз зареєстровано майже сто тисяч автівок.

Підземні та наземні паркінги для більшості розкіш. Тож власники автівок здебільшого використовують гаражні конструкції, які розташовують на спеціально відведених ділянках неподалік власних помешкань.

Земля належить місту, і за користування нею автомобілісти сплачують організації, яка начебто обслуговує ці ділянки. Втім останнім часом у  власників гаражів виникли сумніви, чи справді ці гроші надходять до бюджету міста, і які послуги із благоустрою території мали б вони отримати натомість.

До «Народного контролю» звернулися власники гаражів, які щороку сплачують кругленькі суми начебто за користування землею. Умови жорсткі. Для початку підписуєте договір і вносите десять тисяч гривень, а далі близько двох тисяч щороку.

Пані Оксана понад десять років користується гаражем. Відмовитися чи сперечатися з умовами оплати не ризикує, адже тоді конструкцію швидко демонтують.

«Ми платимо в «Архітектурно-будівельний сервіс». Завжди задаю питання – куди йдуть ці кошти», – розповідає Оксана.

Сплачувати автовласниця не проти, аби лиш створили за ці кошти  відповідний сервіс.

«Це немалі суми, тим паче, що ніхто нічого нам не робить, навіть не хочуть прибрати. От зараз така зима – позамерзало, але ж існують і трактори маленькі, які можуть близько біля гаражів і прибрати», – каже пані Оксана.

Вінничанка Наталя розповідає – за багато років так і не зрозуміла, кому та за що щороку ідуть дві тисячі гривень.

«Ми платимо і за прибирання території, але територію не прибирають – територію прибираємо ми», – каже жінка.

2 Наталя - власниця гаража

Наталя, власниця гаража

Люди кажуть, їх турбує не бажання заощадити, а питання, хто ж нарешті створить їм бодай якийсь сервіс за їхні ж гроші. Так, як це буває, наприклад, в гаражних кооперативах. І не за дві тисячі, а усього за п’ятсот гривень, і тобі охорона, і відеокамери, і благоустрій.

«Кооператив – це взагалі об’єднання громадян. Ми об’єднались, створили кооператив, взяли приватизували землю у власність», – розповідає голова гаражного кооперативу «Пирогово» Федір Трохимчук.

8 Федір Трохимчук

Федір Трохимчук, голова гаражного кооперативу «Пирогово»

Звичайно, земля приватизована, система господарювання інша. Але в гаражному кооперативі точно знають, що їхні гроші не підуть у чужу кишеню, а на благоустрій.

«Поставили шістнадцять відеокамер, аби трошки полегшити роботу охороні, також дороги робимо, наскільки є можливість», – додає Федір Трохимчук.

А кілька років тому власникам гаражів оголосили, аби ті пофарбували свої споруди у світло-сірий колір. Така команда і зовсім збила людей з пантелику.

«І фарбу ми мали купити, і марку нам сказали, і все це ми зробили. Не розумію, чому ми маємо все це робити за власні кошти, адже ми й так платимо кошти», – розповідає власниця гаража Оксана.

Ідея непогана – надати різнобарвним гаражам однакового вигляду. Втім чи за кошт вінничан вона має втілюватися? Вінничани обурюються – на яких підставах такі вимоги?

«Щодо сірого кольору – жодний орган місцевого самоврядування на території України не має права вказувати будь-якому правовласнику на те, яким чином має виглядати будь-яка його річ. У даному випадку гараж – це об’єкт нерухомого майна . Це все має відбуватись за власним переконанням власника гаража», – зазначає юрист «Народного контролю» Олексій Мусіровський.

15 юрист

Олексій Мусіровський, юрист «Народного контролю»

Команда «Народного контролю» вирушила до «Архітектурно-будівельного сервісу», який збирає гроші з громадян за користування ділянками та начебто на благоустрій.

5 Табличка АБС

Міське комунальне підприємство «Архітектурно-будівельний сервіс» створене у 2004 році. В статуті підприємства вказано, що власником підприємства є територіальна громада в особі Вінницької міської ради, якій воно підзвітне та підконтрольне.

Керівництво «АБС» своє значення для автовласників усвідомлює, цим і користується.

«Зараз у нас службовий автомобіль стоїть на стоянці. Ми платимо по десять гривень за добу, за рік це виходить три тисячі шістсот п’ятдесят гривень. Зараз по гаражах сума виходить дві тисячі двісті гривень. Де дешевше? Також, на парковці йдуть опади, а в гаражі все нормально», – розповідає начальник МКП «Архітектурно-будівельний сервіс» Анатолій Плахотнюк.

7 Анатолій Плахотнюк - начальник МКП АБС

Анатолій Плахотнюк, начальник МКП «Архітектурно-будівельний сервіс»

Та чи справді нормально? Начальник підприємства Анатолій Плахотнюк каже, переклали благоустрій на ЖЕКи – до них усі претензії.

«Ми з ЖЕКами укладаємо договори з прибирання біля гаражів. Сюди також входить прибирання снігу. Коли були такі ситуації, що люди звертались, ми потім виставляли ЖЕКу штрафні санкції», – запевняє Анатолій Плахотнюк.

Журналіст Інга Фляжнікова уже довго розслідує це питання. Адже підозрілі неспівпадіння у правах, обов’язках та фінансах «АБС» помітили вже давно.

«Ця фірма була створена для того, щоб упорядкувати гаражі, організувати якусь документацію. Ціль була хороша», – каже журналістка Інга Фляжнікова.

16 Інга Фляжнікова

Інга Фляжнікова, журналіст-розслідувач

Тепер, кажуть, підприємство розширило горизонти. Збиратиме гроші не лише за гаражі, а й за паркування.

«Я так розумію, що вони побачили, які хороші гроші йдуть. Минулого року підприємству розширили повноваження. Тепер вони будуть займатися і паркувальними місцями Вінниці, то ще за парковку будуть гроші збирати»,–  додає журналіст Інга Фляжнікова.

Згідно з відповіддю на запити журналістів «Народного контролю» підприємство «АБС» отримує близько чотирьох з половиною мільйонів на власні рахунки.

Сплачує податки, однак, навіщо потрібне підприємство із цілим штатом, яке перекладає свої обов’язки на інших – загадка.

1 кадр гаражів

Екіпаж «Народного контролю» вирушає до одного із ЖЕКів, який має обслуговувати територію гаражів «АБС». Директор ЖЕКу переконує, що територію біля гаражів прибирають.

«Взагалі ми прибираємо випадкове сміття. Якщо виникають якісь проблеми з цим, люди можуть звертатись до диспетчерської ЖЕКу, і питання буде вирішене», – запевнив директор ЖЕКу № 12 Валерій Мальченко.

18 Валерій Мальченко

Валерій Мальченко, директор ЖЕКу № 12

Щодо кількості гаражів на обслуговуванні ЖЕКу чіткої відповіді журналісти так і не почули.

Виходить, що на обслуговуванні у ЖЕКу може бути менше гаражів, аніж є насправді. Різниця може бути в два, а то й в три рази. ЖЕКи мовчать і абияк ці території прибирають.

У департаменті житлового господарства Вінницької міської ради журналістам «Народного контролю» кажуть, договір двосторонній, тож всі претензії саме до «Архітектурно-будівельного сервісу».

«Договір на розміщення гаража з «Архітектурно-будівельним сервісом», і всі питання зі забезпечення якісного надання послуг до них. Вони мають здійснювати контроль за прибиранням території біля гаражів», – зазначив заступник директора департаменту житлового господарства Вінницької міської ради Сергій Гречанюк.

22 Сергій Гречанюк

Сергій Гречанюк, директор департаменту житлового господарства Вінницької міської ради

Отже, береш гроші – створюй умови! Тому питання прозорості роботи діяльності «Архітектурно-будівельного сервісу» і досі залишається відкритим.

«Підприємство «АБС» збирає  побори,  незрозуміло, куди йдуть ці гроші. Так не  має бути, має бути по-іншому. Дуже хотілось би, щоб був проведений аудит цього підприємства», – каже лідер «Народного контролю» Вінниччини Володимир Воловодюк.

24 Володимир Воловодюк

Володимир Воловодюк, лідер «Народного контролю» Вінниччини

«Народний контроль» і надалі триматиме у цій історії руку на пульсі і не дозволить ані чиновникам, ані приватникам порушувати споживацькі права пересічних вінничан.