Журналістка Юлія Сафтенко виграла суд про поновлення на роботі

Активістка “Народного Контролю” на Буковині Юлія Сафтенко  виграла справу в Апеляційному суді Чернівецької області.

Суть рішення суду полягає у поновленні Юлії Сафтенку на посаді головного редактора телеканалу «ТВА» з 22 серпня 2014 року, стягненні 8 591, 80 грн з ТОВ ТРК «ТВА» за час вимушеного прогулу і 1 000 грн відшкодування моральної шкоди, а також судовий збір у розмірі 551, 40 грн. Рішення підлягає негайному виконанню щодо поновлення на посаді та стягнення з телеканалу середньої заробітної плати за один місяць.

«Ми задоволені цим рішенням. Суд провів об’єктивне розслідування справи та відмінив незаконне рішення заангажованого суду першої інстанції. Крім того, суд відкинув усі доводи представника відповідача щодо того, що головний редактор буцімто не є журналістською посадою й не має права готувати власні матеріали», – повідомив старший юрист Незалежної медіа-профспілки України  адвокат Юлії Олександр Тарасов.

За словами позивачки Юлії Сафтенку, це судове рішення не лише її власна перемога, але й усієї журналістської спільноти Буковини. «На моєму прикладі бачимо демонстрацію того, що за свою правду варто боротися. Я дуже довго йшла до цієї перемоги. Матеріал «Сокирянське князівство або Межигір’я в мініатюрі», за який мене й було незаконно звільнено, вийшов 19 травня 2014 року. І більше, ніж через рік нарешті справедливість взяла гору. Я вдячна, що біля мене весь цей час були мої друзі й колеги, а також хочу подякувати юристам Незалежної медіа-профспілки, без яких цієї перемоги не було б», – розповіла Сафтенку.

Директор телеканалу «ТВА» Валерій Сарафінчан відмовився добровільно виконувати рішення суду – поновлювати Сафтенку на посаді та допускати до робочого місця. Крім того, його юрист Денис Марчук заявив, що жодної Незалежної медіа-профспілки України не існує. Тому представників НМПУ Олександра Тарасова та Галину Єреміцу не допустили на територію каналу. У відповідь на що профспілкові активісти викликали міліцію.

За словами директора телеканалу «ТВА» Валерія Сарафінчана він не відмовляється виконувати судовий припис. «Рішення суду буде обов’язково виконане коли нам принесуть постанову про виконавче провадження. До того ж, сьогодні ми почули, що нібито члени профспілки мають право перебувати на телеканалі. Проте, я вважаю, що оскільки канал – приватна власність, то це не так. А ці чвари й виклик міліції більше схожі на піар. Я не можу коментувати рішення суду, адже оскільки суд прийняв його, то він чимось керувався. Можливо, це політичне рішення, бо судді могли боятися журналістського розголосу. Ми виконаємо це рішення, але подамо касаційну скаргу. Я вважаю, що якщо людина без поважних причин не з’являється на роботі – це прогул, а за прогули треба звільняти. Тим більше у колективі ніхто не став на її захист. Та я дуже хочу, щоб пані Сафтенко знову почала працювати на телеканалі – можливо за цей рік вона змінилася в кращий бік», – розповів Сарафінчан.

У прес-службі УМВС Чернівецької області зазначили, що на місце події виїхала слідчо-оперативна група. Постраждалих опитали, внесли їх свідчення до журналу єдиного обліку, а впродовж доби обіцяли винести рішення щодо внесення цієї справи в Єдиний реєстр досудових розслідувань (ЄРДР).

За словами Юлії Сафтенко, вона не відступиться у цій принциповій справі навіть попри спротив керівництва телеканалу. «Я вже написала заяву в міліцію й буду звертатись у виконавчу службу. Валерій Сарафінчан має поновити мене на посаді головного редактора. Інакше до нього мають застосувати кримінальну відповідальність за небажання виконувати судове рішення», – наголосила вона.

Незалежна медіа-профспілка України сподівається, що міліція в цьому питанні проявить максимальну професійність. Хотілося б, щоб вже до завтра було відкрито кримінальне провадження по статті 170 Кримінального Кодексу України «Перешкоджання законній діяльності професійних спілок, політичних партій, громадських організацій», статті 172 Кримінального Кодексу України «Грубе порушення законодавства про працю» та статті 382 Кримінального Кодексу України «Невиконання судового рішення». Крім того, НМПУ наголошує, що за статтею 367 Цивільного процесуального кодексу України рішення суду про поновлення на роботі підлягають негайному виконанню, а виконавче провадження є примусовою формою їх виконання. Також профспілкові юристи наполягають, що за статтею 21 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» профспілки здійснюють громадський контроль за виплатою заробітної плати, додержанням законодавства про працю та про охорону праці а також мають право на проведення незалежної експертизи умов праці. У той же час, за статтею 33 цього Закону профспілкові органи мають право вимагати розірвання трудового договору (контракту) з керівником підприємства, установи або організації, якщо він порушує цей Закон, законодавство про працю, про колективні договори та угоди.

ВПС «НМПУ» засадничо відстоює неухильне дотримання професійних прав журналістів, гарантоване державою.

Нагадаємо, ми вже повідомляли про перебіг попередніх судових засідань у цій справі. Юлію Сафтенко звільнили з посади головного редактора каналу «ТВА» в серпні 2014 року, звинувативши у прогулах. Разом з нею роботу втратив журналіст Іван Гончарук за тією ж статтею. Проте, журналісти вважають це політичним тиском через вихід сюжету «Сокирянське князівство або Межигір’я в мініатюрі» про будинок екс-голови Сокирянської райдержадміністрації Василя Козака. Матеріал був присвячений земельним оборудкам посадовців Сокирянської райдержадміністрації, в тому числі там йшла мова про звинувачення місцевою громадою у причетності до цих махінацій колишнього першого заступника прокурора Чернівецької області Станіслава Банчука та Генеральної прокуратури України. Адже звільнення стали наслідком відмови опублікувати спростування та позов пана Банчука до суду. Цю справи юристи НМПУ виграли – суд ухвалив рішення на користь журналістів. Співвласниці телеканалу Оксана Козлан та Людмила Пишна самоусунились від вирішення питань трудового конфлікту. Варто зауважити, що пані Людмила є дружиною українського політика й банкіра, голови правління «Ощадбанку» а також кума Арсенія Яценюка Андрія Пишного. Але приналежність до владного клану не заважає власникам телеканалу «ТВА» сприяти порушенню трудових прав журналістів.

Джерело: Незалежна медіа-профспілка (НМПУ)